Domotica

Ouderen en mensen die zorg en hulp nodig hebben, blijven vaak graag thuis wonen. Moderne technologieën voor informatie en communicatie maken dat mogelijk, meestal in combinatie met diensten of zorgverlening. Een en ander moet dan best op elkaar worden afgestemd.

Domotica maakt het leven in een woning aangenamer. Soms is het een dienst – bijvoorbeeld boodschappen bestellen per computer – maar meestal gaat het om technologische hulp. Gekende voorbeelden zijn het personenalarm in noodsituaties, de bediening op afstand van licht en verwarming, alarminstallaties tegen inbraak, branddetectie en brandalarm, kliklichtjes om ’s nachts de weg naar huis en in huis te vinden, videofoon om te zien wie voor de deur staat, het op afstand kunnen openen en sluiten van de deur, enzovoort. Al die ‘intelligente’ technologieën zijn afgestemd op de gewoonten en behoeften van de bewoner.

Zorg op afstand biedt verzorging en hulp aan ouderen, zonder dat er permanent iemand moet langskomen of aanwezig zijn. Het bestaat in twee vormen: telethuiszorg en het personenvolgsysteem.

  • Telethuiszorg biedt zorg met behulp van camera- en computerverbindingen. Met ‘telemedicine’ bijvoorbeeld kan de zorgverlener van op afstand het gewicht, de bloeddruk en de hartslag meten. Een ander voorbeeld is een camera om in geval van nood bij iemand thuis binnen te kijken, zodat de zorgverlener meteen kan ingrijpen indien nodig.
  • Veel ouderen gebruiken een personenvolgsysteem. Het is een apparaatje om in geval van nood een zorgverlener of een familielid te waarschuwen. Met een druk op de knop worden die opgebeld, zodat ze meteen kunnen komen helpen. Met dat apparaatje voelt de oudere zich veiliger, en ook de familie voelt zich geruster omdat ze worden opgeroepen als er iets is. Het apparaatje wordt ook gebruikt door mensen met specifieke klachten zoals hartpatiënten, diabetici of mensen met epilepsie.